مشخصات جرثقیل ها به صورت عمومی
مشخصات جرثقیل ها به صورت عمومی

در مشخصات جرثقیل های خودکششی ( جرثقیلهایی که بر روی کامیون نصب شده اند).  دارای یک بوم یک یا چند تکه هستند؛ که با طراحی مناسب توسط سازندگان دارای قابلیت افزایش طول در قسمت بوم می باشند.

بر روی انتهای بوم ( نوک بوم) یک قرقره فولادی تعبیه شده است که کابل فلزی وینچ بر روی آن حرکت می نمایند ایزو معمولا یک دستگاه وینچ با کابلهای فولادی (مقاوم در برابر وزنه ) بر روی بوم طوری طراحی و نصب می گردد که توسط نیروی پمپ هیدرولیک خودرو فعال گردد. کابل فلزی وینچ مجهز به یک قلاب و قرقره است که از قسمت نوک بوم آویزان می گردد وقتی وزنه ای به قلاب وینچ بسته شود با عملکرد وینچ وزنه از جای خود حرکت کرده و یا بلند خواهد شد.
بوم جرثقیل بر روی سکویی نصب شده است که قابلیت گردش دورانی را بر حول محور بوم ایجاد می نماید ایزو غالبا بوم جرثقیل ها را طوری طراحی می نمایند که در انتهای آخرین قطعه بوم امکان نصب جیب وجود داشته باشد.

معمولا قدرت و اندازه جرثقیلها را متناسب با قدرت و کشش موتور کامیونی که حامل آنها ست در نظر می گیرند ایزو بر روی شاسی جرثقیلها جکهای مخصوصی تعبیه می نمایند که هنگام برداشتن بار موجب ایجاد تعادل بیشتر و ایمنی در کاربری جرثقیل می گدد ایزو این جکها از طرفین شاسی یا سکوی جرثقیل به سمت خارج بیرون آمده و بر روی زمین مستقر می گردند استفاده از این جکها در هنگام جابجایی بار توسط جرثقیل ضروری می باشد.

از مشخصات جرثقیل نکات ایمنی است. هنگام استفاده از جرثقیل بایستی کلیه نکات ایمنی از جمله ایمنی در محل استقرار – فاصله و فضای مناسب جهت گردش و عملکرد بوم و ایمنی در سیستم وینچ و بستن قلابها به بار – تناسب وزن مورد جابجایی با زاویه طول بوم رعایت شود. استحکام زمین در محل استقرار جرثقیل بایستی بحدی باشد که فشار وارده ناشی از وزن دستگاه و بار مورد جابجایی هیچ اثری بر پایداری دستگاه نداشته و در طول زمان کارکرد جرثقیل جکها در جای خود ثابت بمانند.

اپراتور دستگاه موظف است پس از اطمیینان از استحکام سطح محل استقرار جرثقیل شروع به عملیات نماید.
فضای مناسب جهت گردش و عملکرد بوم فشایی است که در ان هیچ مانعی برای گردش و افزایش طول بوم و جابجایی بار نباشد ایزو راننده جرثقیل بایستی دستگاه را در امن ترین و مناسبتر ین نقطه در نزدیک محل عملیات طوری مستقر نماید که بیشترین تسلط را در حین عملیات دارا باشد ایزو قبل از استفاده از بوم بایستی جکهای بغل دستگاه را تا حد نهایی باز نموده و روی زمین طوری مستقر نمود که لاستیکهای کامیون از زمین جدا شوند.

طریقه بستن قلاب کابل فلزی دستگاه به بار مورد جابجایی بایستی از ایمنی بسیار بالایی برخوردار بوده و هرگونه احتمال سقوط منتفی باشد.
جیب jib: یک بوم اضافی است که به صورت اختیاری بر انتهای آخرین قطعه بوم جرثقیل نصب می گردد و طول بوم را به مقدار طول جیب ( ۶ تا ۵/۷ متر ) افزایش می دهد جیب با استفاده از پین ها و اتصالات مخصوص بر نوک بوم نصب می گردد.

در مشخصات جرثقیل مزیت نصب این وسیله می باشد:

که افزایش قابلیت دسترسی و عملکرد بوم جرثقیل است. کاربران جرثقیلها با توجه به نیاز در عملیات جابجایی اجسام از آن استفاده می نمایند.

سازندگان جیب (jib) را از فلز محکم و مقاوم به طوری طراحی می نمایند که تاثیر منفی بر ایمنی عملکرد جرثقیل نداشته باشد.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه تان را بیان می کنید.

avatar
  Subscribe  
Notify of